קטע משיעור בוקר 13.09.2016 חלק ג' ( "השלום בעולם") 15 דקות
LEIDERMAN LEON-NAHUM·13 سبتمبر، 2016
"...מדת היחידיות בתוך האיגואיזים פעולתה הרס וחורבןוהנך רואה, איך המדות שבנו מנגחות ונלחמות זו בזו, ולא רק בין כתות לכתות, אלא בכל אדם יחיד, נמצאות ד' המדות שולטות בו בבת אחת, או בזה אחר זה, ונלחמות בקרבו, עד שאין מקום לשכל הישר לסדר אותם, ולהביאם לידי הסכמה מוחלטת אחת.והאמת היא, ששורש כל הערבוביא הרבה השוררת בנו, אינו יותר ממדת "היחידיות" הנזכר לעיל, המצויה בכל אחד ואחד מאתנו, אם פחות ואם יותר.
והגם שבארנו בה טעם יפה וגבוה, מאד נעלה, אשר מדה זאת נמשכת לנו ישר מהבורא ית', יחידו של עולם, שהוא שורש כל הבריות, עם כל זה מתוך שהרגשת היחידיות התישבה בתוך האיגואיזם הצר שלנו, נעשתה פעולתה הרס וחורבן, עד שהיתה למקור לכל החורבנות שהיו ויהיו בעולם.וכאמור, אין לך אף אדם אחד בעולם שיהיה בן חורין ממנה, וכל החילוקים המה רק באופני ההשתמשות עמה, אם לתאות לב, אם לממשלה, אם לכבוד, שבהם נבדלים הבריות זה מזה.
אבל הצד השוה שבכל בריות העולם הוא, שכל אחד מאתנו עומד לנצל לכל הבריות לתועלתו הפרטית, בכל האמצעים שברשותו, ומבלי לקחת בחשבון כלל שהולך להבנות על חורבנו של חברו.ולא חשוב כאן כלום הוראת ההיתר שכל אחד ממציא לעצמו, על פי כוון המתאים לו, כי "הרצון הוא שורש השכל" ואין "השכל שורש הרצון". והאמת ניתנת להאמר, שככל שהאדם גדול יותר, ומצויין ביותר - באותו השיעור ממש מדת היחידיות שבו, גדול ומצויין ביותר…"
זאת אומרת , אנחנו רואים גם כן ,שבמשך היסטוריה , שהאגו שלנו גדל , כל אחד נעשה יותר ויותר בולט , אמנם ,שישנם מיליארדי אנשים , אבל ,כל אחד הוא שונה מאחרים בהרבה ,ממה שהיה קודם , לפני אלף שנה , אלפיים וכו' ומידת ייחודיות התפתחה יותר ויותר ותלוי בשימוש במידת ייחודיות הזאת : יכולה להיות לטובה יכולה להיות לרע . זה כל העניין . אם היא בתוך האגואיזם , אז ,האיש המיוחד בתוך האגו שלו הוא רוצה להיות המיוחד ואז הוא מוכן להרוס את העולם רק כדי לממש מידת הייחודיות שלו וההפך , אם זה בצורה מתוקנת , אז ,במקום הרס וחורבן האיש הזה יגרום ההפך - לחיבור ,לאהבה , לתיקון , לחינוך וכו' הכל תלוי ,איך שמשתמשים במידת ייחודיות , אבל ,וודאי ,שכולנו ,עד כמה שאנחנו נכנסים לעבודה רוחנית , נעשים בזה עוד ועוד יותר ייחודיים
שאלה : באנושות מאוד מכבדים את הנושא הזה ,מידת ייחודיות
תשובה: תלוי איזו ? אם אתה פורץ בנק ,אז, גם כן יכולים לכבד את זה או לא , תלוי באיזה חוגים . ייחודיות ,אין לה סימן , אין לה צביון ( פלוס או מינוס ) ,אלו תכונות מיוחדות , בולטות . עכשיו , איך אתה מממש את זה זו כבר שאלה ?
תלמיד : אז ,מה זה מידת הייחודיות הניטרלית הזאת , זה ,שאין לה סימן פלוס או מינוס , איך אותה מאתרים , איך אותה מטפחים ומה הבדל בין לטפח מידת ייחודיות ובין לטפח מידת ייחודיות האגואיסטית ?
רב: אני היית פעם ילד קטן ואהבתי לקרוא ספר טום סוייר ושם כתוב , שהוא היה כזה ילד פזיז ,פילפל ואנשים באותה עירה קטנה , שהוא היה גר ,אמרו , שהוא יכול להיות אפילו נשיא של מדינה ,אם לפני זה לא יתלו אותו … זה נקרא מידת ייחודיות , שהוא מיוחד , או לרע או לטוב
תלמיד : מה היא התוספת ,שקובעת או לרע או לטוב ,ועל מה היא מתיישבת , מידת ייחודיות הניטראלית ?
רב: הרצון לקבל גדול , שגם כן גידל לידו את השכל ומוכן להיות לאיזה כיוון העבודה יכול להיות לטוב או לרע . לטוב ,שמסביר לכולם ,שכדאי להיות מחוברים , שזה לטובת האנושות גם במישור עולם הזה וגם כן כלפי חיבור עם הבורא , אפילו בלי חיבור עם הבורא , גם כן ...המקום ,שהוא מחובר זה כבר טוב . מה שאם כן ,מידת ייחודיות השלילית ,שרוצה להרוג אחרים , מחלק בין כולם , עוד קפיאה על אחרים ( זה לא וזה כן , זה ככה , ממרר את החיים של אחרים - זו מידת ייחודיות שעובדת שלילית , במיוחד ,אם זה בא בשם כוח העליון וכו'
תלמיד : כאשר זה ככה שחור מול לבן ,כמו שאתה מציג את זה ,זה ברור , העניין הוא ,עד שזה מתגלה כשחור , או משהו ,שהוא רע ,עוברים הרבה מצבי ביניים ,שבהם יש איזה ערפול כללי ולא רואים ,שנכנסים בעצמם לבור ,שבו הולכים עוד רגע לטמון את עצמם
רב : אני אומר לך דבר אחד , אנחנו צריכים להתקדם ואיכשהו להמשך לכיוון הטוב , לחיבור והדרך מתגלים תמיד מצבים הפוכים , כיתרון אור מתוך החושך ואז נכנסים לצד הזה או לצד הזה , כמו תלמידי רבי שמעון רוצים לשרוף זה את זה ובעוד כמה דקות הם כל כך מחוברים , שבחיבור ביניהם מתגלים ג"ר דאצילות ולפני זה רצו להרוג זה את זה . אם תגיד את זה לאנשים שבחוץ , הם לא יבינו ,על מה אתה מדבר בכלל . איך יכל להיות ? צדיק , איך יכול להיות ,שאצלו מצבים כאלו קורים ? אבל ,ככה זה , כי זה כנגד זה תמיד ,ולכן בקבוצות , בחיבורים בינינו , בכל דבר ככה . אין מה לעשות , דעת תורה הפוכה מדעת בעלי בתים . בעל הבית ,שהוא יושב , הכל בסדר , לאט לאט ודעת תורה היא הפוכה , היא כולה פלוס ומינוס ,צריכים להיות מחוברים מקצה לקצה
תלמיד : מה האמצעי ,שדרכו מבררים ייחודיות לטובה או לרע ?
רב: הכיוון , המטרה
תלמיד : המטרה היא נסתרת , זה בדיוק העניין , שכל אחד מברר ייחודיות כלפי איזשהו משהו ,שהוא קובע
רב: אתה רואה ,לפי מה שאדם מדבר , נמשך , מהו מלמד , איך הוא רוצה למעמיד תלמידים שלו . זה לא כוונות נסתרות, שאדם יושב בצד ונמצא בדמיונות , במדיטציות
תלמיד : נגיד ,פעם היה מאור ברור , כמו שאתה אומר ,עכשיו שלעומת החברה זה הטוב , אז ,התחילו להטיל ספק ,האם זה המדד הנכון , אז ,התחיל חוסר וודאות כלפי מה לברר , אז ,אני שואל ,כלפי מה מבררים האובייקטיבי הזה , אם יש דבר כזה, שלטובה או לרע ?
רב: ייחודיות לטובה שאתה , אדם משתמש בה ,כדי לחבר בין בני אדם ולחבר אותם לבורא , מאהבת הבריאות לאהבת ה' . אין לי יותר מה להוסיף
תלמיד : זה שמקובל משיג וזה ברור לו , אבל, אני שואל כלפי אדם ,שלא השיג רב: אדם שלא משיג ,אז ,הוא לא משיג ,מה אתה רוצה ממני
תלמיד : שואל למה , מי קבע
רב: כלפיו לא קובעים כלום , הוא צריך ללכת כלפי חכמים ,שאומרים לו מתוך השגה שלהם , כי הם נקראים ראש העדה והם משיגים את זה , שחיבור זאת ההצלה , זה תיקון העולם ולכן אותם אנשים ,שהם מביאים את הקהל לחיבור , זה נקרא למבני של בית המקדש , אז ,אותם החכמים צריכים להיות בראש הקהל וזאת העבודה שלהם להביא את העם לחיבור ולא לפילוג , לא לשנאה בתוך העם , אלא העיקר זה חיבור
תלמיד : זה ברור למי שיש לו רצון לזה , נגיד ,נקודה שבל ,אז ,הוא מרגיש את זה והוא מוכן לזה , אבל ,מי שאין לו נקודה שבלב ,יש לו הרבה סימני
שאלה ,מה נקרא טוב ומה נקרא רע ?
רב: אז יבואו ייסורים וילמדו אותם . על תגיד ככה , אני אומר לך על השגחה כללית , שהיא פועלת משני צדדים : מצד הטוב ,כביכול ,היא אומרת לך בואו נלך בדרך הטובה ואם לא אתה תקבל סתירה . ככה היא פועלת . מה אתה רוצה שיהיה ? אתה רוצה שיהיה לך שכל ? - לא יהיה , השכל צריכים לרכוש ואם אתה לא שייך לראש , אתה הולך אחרי חכמים , אז ,תדע שאתה תלוי בהם , אחרי מי שאתה הולך . הטענות שלך הן לא מתוך הבנת המציאות . מה אתה טוען ? שלכל אחד צריך להיות שכל ורגש בדרך פתוחה , ברורה , עם הרבה פנסים בדרך , שכל ככה יהיה בטוב ושהוא ידע ,איך לממש את זה בלי שום בעיה והכל זה יהיה ממש שביל מלא פרחים , כן ?
תלמיד : הטענה היא ,שכל עוד אדם לא השיג מטרה ,שכלפיה מתברר טוב ורע , אז ,בעצם אין שום דבר ,שיכול להוכיח לו איפה בירור
רב: לא יכול להיות ,שיהיה לך הוכחה לפני ,שאתה משיג כל הכלים להרגיש את ההוכחה . אתה דורש ,שמהתחלה יהיה לך שכל ורגש , כך לא יהיה . זה מה אתה אומר ,אני רוצה לראות קדימה וקדימה אתה יכול לראות רק במידת ההתפתחות שלך
תלמיד : זאת אומרת ,אדם שמברר כרגע טוב ורע הוא מברר , לפי מדרגה נוכחית שלו
רב: תמיד ככה , לא רק כרגע
תלמיד : ואם הוא רוצה לברר מדרגה קדימה ,אז ,הוא צריך לחפש מישהו ,שכבר נמצא במדרגה קדימה
רב: כן וללכת אחריו , אז, בטוח שלא יטעה . מפני שרצון לקבל הכללי הוא מחולק לשני חלקים מאוד ברורים , שאחד - יש להם משיכה לדעת ,מה טעם בחיי ? ומוכנים להקריב את עצמם , כדי לדעת את זה ( לדעת זה נקרא וידע אדם את חווה , להידבק בזה , להידבק בבורא ) מתוך זה שיש כאלו אנשים ,אז, הם באים ומממשים את זה , אחרים יכולים ללכת אחריהם ,או ,יכולים לא ללכת , ככה זה היה מימי אברהם והלאה